KPE 2.0

Het programma KPE 2.0 richt zich op de kennis en inzichten die nodig zijn om de RWS-focuspunten Asset Management 2.0 en Duurzame Leefomgeving (KCI) verder te brengen.

Binnen de wegentechniek staan verschillende thema’s centraal, zoals:

  • het vergroten van het gebruik van teruggewonnen asfalt in nieuwe mengsels;
  • het toepassen van alternatieve en bio-based bindmiddelen;
  • het ontwikkelen van levensduurvoorspellingstools voor huidige én toekomstige materialen;
  • het inzetten van data voor voorspelling, validatie en beoordeling;
  • het ontwikkelen van tests en modellen om de impact van klimaatverandering op wegverhardingen te begrijpen.

Het programma loopt van 2025 tot 2028. De opgedane kennis wordt gedurende deze periode actief gedeeld met alle relevante ketenpartners.

Hier vind je de presentaties van de KPE-dag 2025 en de externe workshop terug.

Onderzoeken

Meervoudige recycling van poreus asfaltbeton (PAC) met Hot Mix en Warm Mix methoden
Het project onderzoekt de meervoudige recycling van poreus asfaltbeton (PAC) met een hoog 
percentage hergebruikt asfalt (RA) met behulp van zowel Hot Mix Asphalt (HMA) als 
Warm Mix Asphalt (WMA) methoden. 

Het doel is om een uitgebreid evaluatiekader te ontwikkelen dat duurzame en toekomstbestendige wegverharding ondersteunt waarbij meervoudige recycling wordt toegepast. 

Het evaluatiekader richt zich op drie hoofdonderdelen:
1.    Het beoordelen van de activering en menging van bindmiddelen in hergebruikt asfalt (RA) en hun invloed op de technische prestaties van gerecycleerde mengsels.
2.    Het evalueren van de geschiktheid van huidige beoordelingsmethoden voor meervoudig gerecycled PAC en de kwaliteit van RA.
3.    Het aanpakken van emissies en hun impact op gezondheid en veiligheid.

Databeheersysteem
Het doel van het onderwerp “KPE-databeheersysteem” is de ontwikkeling van een goed 
georganiseerd databeheersysteem (DAMA) dat het delen van FAIR-data binnen KPE-projecten 
ondersteunt. Dit systeem voorziet in de ontwikkeling, het beheer en een efficiënte opslagstrategie die de interoperabiliteit van gegevens tussen KPE-partners ondersteunt binnen een gemeenschappelijke data-omgeving, flexibel genoeg om als toekomstbestendig te worden 
beschouwd.

Beoordelingsinstrument voor innovaties
Om de klimaatdoelen voor 2030 en 2050 te realiseren, richt een deel van de aandacht binnen de 
wegenbouwkunde zich op een bredere toepassing van WMA-technologieën, het verhogen van het percentage RA in asfaltmengsels en vooral de combinatie van beide, evenals het gebruik van 
biobased materialen. Er bestaan onzekerheden over de initiële kwaliteit van deze nieuwe 
generatie asfaltmengsels, hun gedrag en prestaties op korte en lange termijn, hun 
verouderingsgevoeligheid, duurzaamheid en verwachte levensduur, vergeleken met de HMA-
materialen die momenteel in de praktijk worden gebruikt. Om deze onzekerheden aan te pakken, wordt binnen dit project onderzoek uitgevoerd.
 

Partners