Waterschappen zetten vol in op impactvol, professioneel en slim inkopen

‘Professioneel inkopen met maatschappelijke impact’. Zo heet het nieuwe inkoopbeleid van de 21 Nederlandse waterschappen. Waterschappen geven jaarlijks circa €4,5 miljard uit aan infrastructurele projecten, diensten en werkzaamheden voor beheer en onderhoud van assets in het waterbeheer. Het uitgangspunt is creëren van maatschappelijke impact; bijdragen aan een innovatieve, veilige en duurzame samenleving.

Belastinggeld

Vincent Lokin, bestuurslid Unie van Waterschappen met onder meer de portefeuille inkoop en aanbesteding: “Wij willen als professionele opdrachtgevers effectief en efficiënt omgaan met belastinggeld. We realiseren ons dat ons inkoop- en aanbestedingsbeleid maatschappelijke impact heeft op thema’s die onlosmakelijk verbonden zijn met onze wateropgaven, zoals klimaat, grondstoffenzekerheid en biodiversiteit. Wij kijken als waterschappen vooruit en doen niet alleen wat in het hier en nu strikt noodzakelijk is. Door onze diensten en producten aan te besteden vanuit dezelfde uitgangspunten, weten marktpartijen wat ze mogen verwachten van de waterschappen.” 

Stabiele programmering

Harry Wisse van Bouwend Nederland, namens de werkgroep Samenwerking Waterschapswerken (SWW): ”Marktpartijen hebben sterk behoefte aan een stabiele programmering en eenduidige uitvraag; de waterschappen laten met deze herijking van het gezamenlijk inkoopbeleid zien dit serieus te nemen. Dit draagt bij aan het aantrekkelijk zijn als opdrachtgever. Bouwend Nederland juicht elke stap in de-ze goede richting toe in de gezamenlijke maatschappelijke opgave die we hebben.”

Toekomstbestendig

Sander Mager, bestuurslid Unie van Waterschappen met onder meer de portefeuille duurzaamheid: “Inkopen en aanbesteden is niet alleen een verantwoordelijkheid, maar ook een kans. Toekomstbe-stendigheid is daarbij het sleutelwoord: als we Nederland ook in de toekomst willen voorzien van droge voeten, schoon en voldoende water, dienen wij met ons inkoop- een aanbestedingsbeleid ook bij te dragen aan de grote maatschappelijke uitdagingen. Inkopen kan niet los worden gezien van schaarser en duurder wordende primaire grondstoffen en het tegengaan van ongelijkheid in de wereld.”

"Als we Nederland ook in de toekomst willen voorzien van droge voeten, schoon en voldoende water, dienen wij met ons inkoop- een aanbestedingsbeleid ook bij te dragen aan de grote maatschappelijke uitdagingen."

Doelen beleid

De doelen van het inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn:

  •  Uniforme marktbenadering: het hanteren van gezamenlijke uitgangspunten zodat marktpartijen we-ten waar ze aan toe zijn;
  • Optimalisatie van prijs en kwaliteit: streven naar een goede balans tussen kosten en het waarbor-gen van hoge kwaliteit van inkoop;
  • Transparantie en navolgbaarheid: helder en begrijpelijk handelen richting marktpartijen en zo het vertrouwen en de samenwerking bevorderen;
  • Rechtmatig handelen: werken binnen de wet- en regelgeving en deze toepassen op transparante en zorgvuldige wijze;
  • Professioneel opdrachtgeverschap: het belastinggeld zo efficiënt en doeltreffend mogelijk besteden, als betrouwbare partners voor marktpartijen;
  • Maatschappelijke impact: met aanbestedingen en inkopen bijdragen aan innovatie, veiligheid en duurzaamheid en een sociale en inclusieve samenleving.

Herziening is maatwerk

Het herziene inkoop- en aanbestedingsbeleid bouwt voort op het eerdere Inkoop- en aanbestedingsbeleid waterschappen 2016. Het biedt elk waterschap ruimte om de implementatie van het beleid in een eigen uitvoeringskader uit te werken. De doelen staan vast, de uitvoering is maatwerk. Elk waterschap kan zelf bepalen hoe hoog zij de lat legt, met welke focus en tempo.

Bijlage: Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2025

‘Professioneel inkopen met maatschappelijke impact’.

Partners