Groningen zet vol in op Warm Mix Asfalt: ‘Het is geen rocket science’
Werken met Warm Mix Asfalt? ‘Ga het gewoon doen.’ Tot die conclusie komen zowel de gemeente Groningen, Helmond als Utrecht. Drie gemeenten die Warm Mix Asfalt (WMA) toepassen in hun projecten bij de aanleg van wegen. In deze serie artikelen delen zij hun ervaringen, tips en aandachtspunten. Koudwatervrees? Dat blijkt helemaal niet nodig.
Deel 1: Gemeente Groningen

Convenant Verduurzaming asfaltketen Noord-Nederland
‘De CO2-uitstoot terugbrengen en het productie- en aanlegproces van asfalt verduurzamen is ook de ambitie in het Convenant Verduurzaming asfaltketen Noord-Nederland’, zegt Ties Prins. Als Specialist Wegverharding bij de gemeente Groningen was hij nauw betrokken bij de technische commissie die verschillende bestekteksten opstelde. ‘Die hebben we bij de gemeente Groningen sinds kort ook in ons moederbestek ingevoerd. De nieuwe eisen stellen WMA verplicht en sturen op hergebruik, zoals meer PR in het asfalt’, vertelt hij. ‘In het project aan de Boumaboulevard in Groningen, bij station Europapark voor de deur, hebben we WMA toegepast op een kruispunt dat opnieuw werd ingericht.’
Verschillende types WMA-mengsels
Er zijn inmiddels een groot aantal door het Asfaltkwaliteitsloket gecertificeerde WMA-mengsels beschikbaar. De aannemer en opdrachtgever maken hierin een keuze, waarbij vaak ook de lokale beschikbaarheid bij de asfaltcentrales een rol speelt. ‘Wij streven naar lokale, korte ketens en willen geen asfalt van beneden de rivieren. Dat proberen we te voorkomen, omdat dit scheelt in transport, dus ook in uitstoot en energieverbruik’, zegt Prins.
De gemeente Groningen koos bij de Boumaboulevard voor een Warm Mix SMA (Steenmastiekasfalt), maar heeft ook zelf een WMA-mengsel ontwikkeld: GemGroReflection. Dit ligt bijvoorbeeld op de Goudlaan in Groningen.

GemGroReflection
‘GemGroReflection staat voor de combinatie van gemeente Groningen en reflection’, legt Prins uit. ‘Dit asfalt zorgt voor lichtreflectie en wordt minder warm door de witte stenen in het mengsel. Dit helpt goed tegen hittestress en je bespaart ermee op het energieverbruik van openbare verlichting. Daarnaast is dit asfalt minder gevoelig voor spoorvorming, dus gaat naar verwachting langer mee. Er bestond nog geen AC Surf mengsel voor de deklaag met zo’n lichtreflecterende functie, dus hebben we dat samen met KWS ontwikkeld. Een mooie bijvangst is dat het een WMA-mengsel is. Het is overigens vrij verkrijgbaar voor alle gemeenten in Nederland.’
“De CO2-uitstoot terugbrengen en het productie- en aanlegproces van asfalt verduurzamen is ook mijn persoonlijke drijfveer.” – Ties Prins
Geen rocketscience
Prins onderschrijft dat het werken met WMA-mengsels in plaats van HMA-mengsels niet zo anders is dan vaak wordt gedacht. ‘Ga het gewoon doen. Het is echt geen rocket science. Zeker niet als je kiest voor een goedgekeurd mengsel uit de lijst met te accepteren WMA asfaltmengsels’, zegt hij. ‘Er is soms alleen een andere walsinzet nodig om de verdichting van het asfalt binnen het verwerkingsvenster te halen. En handwerk is wat lastiger. Dit komt omdat WMA qua structuur iets stugger is. Een mogelijke oplossing is daarom om iets meer Lynpave olie toe te voegen. Dat maakt het mengsel wat soepeler voor de verwerking.’
Resultaten WMA tot nu toe
‘Als WMA er eenmaal ligt, gedraagt het zich hetzelfde als HMA is onze ervaring’, zegt Prins. ‘In de tussen- en onderlagen gebruiken we al zo’n 5 jaar Lynpave WMA-mengsels en dat ligt er nog steeds goed bij. Hetzelfde geldt voor de deklagen met GemGroReflection die er nu zo’n 2 jaar liggen. Het resultaat is netjes en we zien geen schades.’
Tips en aandachtspunten
De duur van het verwerkingsvenster bij WMA om het asfalt te verdichten is hetzelfde of soms net iets smaller dan bij HMA. ‘Daarom is een goed walsinzetplan maken belangrijk’, zegt Prins. ‘En natuurlijk moet je goed blijven nadenken over bij welke weersomstandigheden je het asfalt aanbrengt’, geeft hij aan. Erg koud weer of een combinatie met harde wind of stortbuien is niet optimaal. Maar dat was het bij HMA ook niet, benoemen alle drie de heren
Prins benadrukken daarbij het belang van A-kwaliteit PR materiaal. ‘Dit betekent dat je het asfalt selectief gaat frezen en onderzoekt welk soort bitumen en steenslag er in de deklaag zit. Zodat de asfaltcentrale dit materiaal makkelijk kan terugnemen in het kader van hergebruik voor PR-mengsels’, zegt Prins.
CROW-richtlijn WMA
‘Bij het werken met WMA volgen we de CROW Richtlijn Warm Mix Asfalt. Deze hebben we ook van toepassing verklaard in de bestekken en contracten’, geeft Prins aan. ‘Wat we in de praktijk wel hebben geleerd is dat we de tussenlaag 1 cm dikker maken, dus 50 mm in plaats van 40 mm. Dit zorgt ervoor dat we die laag goed kunnen verdichten voordat het mengsel te veel afkoelt’, legt hij uit.
‘We hebben landelijk met elkaar afgesproken dat we vanaf 1 januari 2025 de overgang maken naar Warm Mix Asfalt, dus het is belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Zowel opdrachtgevers, opdrachtnemers als marktpartijen. Anders komen we geen stap verder en hebben we straks helemaal geen asfalt meer omdat de uitstoot te hoog is’, sluit Prins af.