Utrecht kiest voor LEAB: ‘Als de aannemer het aandraagt, sta je open’

Werken met Warm Mix Asfalt? ‘Ga het gewoon doen.’ Tot die conclusie komen zowel de gemeente Groningen, Helmond als Utrecht. Drie gemeenten die Warm Mix Asfalt (WMA) toepassen in hun projecten bij de aanleg van wegen. In deze serie artikelen delen zij hun ervaringen, tips en aandachtspunten. Koudwatervrees? Dat blijkt helemaal niet nodig. 

Deel 3: Gemeente Utrecht

Westelijke stadsboulevard Utrecht
Aanleg Westelijke Stadsboulevard Utrecht

Project Westelijke Stadsboulevard

Bij de aanleg van de Westelijke Stadsboulevard (fase 4) in Utrecht koos de gemeente voor het eerst voor Warm Mix Asfalt. Niels Franken, directievoerder bij het project, vertelt hoe die keuze tot stand kwam en wat de ervaringen zijn.

Aan de slag met WMA

Bij de gemeente Utrecht stond de verplichte toepassing van WMA nog niet in het moederbestek tijdens de aanbesteding in 2024 van het project Westelijke Stadsboulevard fase 4 (ook wel de Majellaknoop genoemd). ‘De aannemer vroeg ons of ze een voorstel mochten doen om met een WMA-mengsel te werken in dit project. Na overleg met de wegbeheerder en asfaltdeskundige van Stadsingenieurs Utrecht juichte de gemeente Utrecht dat toe’, vertelt Niels Franken, die als Directievoerder wordt ingehuurd door de gemeente Utrecht voor dit project. 

Laag Energie Asfalt Beton (LEAB)

De gemeente Utrecht koos bij het project Majellaknoop WSB voor LEAB (Laag Energie Asfalt Beton). De gemeente Helmond deed bij de ring BZOB een pilot met WMA, deels LEAB met 60% PR en deels LEAB met 30% PR, waarbij ook een referentievak met 30% PR HMA (Hot Mix Asfalt) is aangelegd, zodat ze dit 5 jaar kunnen monitoren.

Geen verschil

Of het werken met WMA daadwerkelijk anders is dan werken met HMA? ‘Het is misschien een beetje saai, maar WMA is gewoon zwart asfalt en de uitvoering is niet anders dan met HMA is onze ervaring’, zegt Franken. ‘Specifieke wijzigingen of speciale voorzorgsmaatregelen waren daarom niet nodig bij ons project. In theorie leent WMA zich wat minder goed voor verwerken met de hand, maar daar hadden wij geen last van. Het ging hier namelijk om een groot verkeerskruispunt met grote vlakken wegdek, die volledig machinaal konden worden geasfalteerd.’ 

“Ik maak me geen zorgen over de resultaten, omdat de mengsels een CE-certificaat hebben en beproefd zijn.” – Niels Franken

Netjes

Het resultaat is volgens Franken ‘netjes’. Dit geldt overigens ook voor de wegdekken die de gemeente Utrecht in de zomer van 2024 met WMA asfalteerde. ‘Ik maak me geen zorgen over de resultaten, omdat de mengsels een CE-certificaat hebben en beproefd zijn’, geeft Franken aan. Wel is het volgens hem belangrijk om goed na te blijven denken over onder welke weersomstandigheden je het asfalt aanbrengt. “Erg koud weer of een combinatie met harde wind of stortbuien is niet optimaal. Maar dat was het bij HMA ook niet. In de ideale wereld asfalteer je liever niet in de winter, maar daar ontkom je tegenwoordig niet aan. Onze ervaring is dat een aannemer er echt wel voor zorgt dat hij kwaliteit levert.'

Partners