Máxima in september op pad: van brugbalken tot asfaltrecycling
Koningin Máxima trekt op 2 september de veiligheidsschoenen aan voor een rondje langs drie bijzondere bouwplaatsen. In Amstelveen, Ouderkerk aan de Amstel en Hilversum ziet zij van dichtbij hoe de infrastructuur steeds slimmer en duurzamer wordt. Van hergebruikte brugliggers tot een machine die asfalt ter plekke vernieuwt; overal draait het om minder verspilling en minder CO2-uitstoot, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).
Liggers in Ouderkerk
In Ouderkerk aan de Amstel wandelt Máxima over de brug over de Bullewijk, waar het oude brugdek al is verwijderd. De robuuste betonnen liggers verdwijnen niet naar de puinbreker, maar krijgen elders in het land een nieuwe bestemming in wegenbouwprojecten. Het nieuwe viaduct krijgt juist liggers van gerecycled beton, afkomstig van gesloopte A9-bruggen en viaducten.
Asfalt leggen op locatie
In Hilversum krijgt de koningin een live demonstratie van de Asphalt Recycling Train (ART). Deze machine schraapt oud asfalt los, verwarmt het en legt het direct weer terug als gloednieuw wegdek. Geen vrachtwagens vol oud en nieuw materiaal, geen verspilling. Bijna volledig circulair. De ART kan volgens de RVD door elke opdrachtgever en aannemer worden ingezet.
Koffie bij de A9
De dag begint in Amstelveen, bij het informatiecentrum van de verbreding van de A9. Met koffie aan tafel praat Máxima met vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en bouw- en infrabedrijven. Daar gaat het over aanbestedingen waarbij CO2-uitstoot en hergebruik van materialen meetellen, en over databanken waarin wordt bijgehouden welke bouwmaterialen vrijkomen bij sloopprojecten.
Rijkswaterstaat benadrukt dat zulke innovaties hard nodig zijn: veel bruggen, sluizen en tunnels naderen het einde van hun levensduur. Het doel is duidelijk: in 2030 volledig circulair werken en fossiele grondstoffen tot het verleden laten behoren.
Bron: Infrasite.nl
